-A +A

Arnaud Passalacqua

Portrait Arnaud Passalacqua
  • Full member
  • Associate professor
  • Axis 1: Territories, Mobilities, Powers
  • Axis 3: Knowledges, Transfers and Representations

arnaud.passalacqua@m4x.org

 

Academic position

Assistant Professor in History (University of Paris, UFR GHES)

Deputy-Head of GHES Department

Head of the Energy Master's degree and coordinator of the Energy, Ecology, Society (E2S) courses

Associated researcher at LIED

Career

I hold a PhD in urban history defended at the Paris Diderot University (supervisor: André Gueslin) in 2009. Previously, I was educated as an engineer, first at the École polytechnique (X98) and then at the École nationale des ponts et chaussées, with a specialization in town planning (advanced master's degree AMUR, 2004). As a temporary lecturer and then as an assistant professor since 2010, I taught in different universities (Paris Diderot, Reims Champagne-Ardenne, Bretagne occidentale...), town planning institutes (IFU, IUP...), engineering schools (ENPC, ENTPE...) and other institutions (École de Chaillot, Ponts Formation Conseil...). Furthermore , I realized various research and expertise missions in history as well as in town planning for several structures : AHICF , École française de Rome , RATP, RFF, SNCF... I am also involved in various associations of my research field: Traffic, Transport and Mobility (T2M) , Passé-Présent-Mobilité (P2M), Rails & histoire and GETUM. I have also worked on different exhibition projects.

PDF iconCV Arnaud Passalacqua.pdf (275.55 Ko)

Research fields

My research focuses on urban mobility in the industrial cities conceived as a historical phenomenon, in Europe in general. The main concepts on which I base my work are those of public space and interaction between mobility systems. But I address other topics such as energy. With these tools I try to shed light on the theme of mobility history with a peculiar attention to social and cultural elements conceived as key factors for understanding the technical objects and mobility infrastructures. I developed my research within the ANR Resendem project and thanks to a project financed by the Mobile Lives Forum on the imaginary of decision makers in the world of railway. Since then, I've been interested in technology transfers, particularly for my HDR research project focused on the exportation of French high-speed train TGV to the USA.

Main centers of interest:

  • History of western mobility
  • Urban history
  • History of technical transfers
  • Longue durée and contemporary issues (imaginary and heritage of techniques)
  • Energetical and environmental issues

Publications (HAL)

[hal-02497027] Mobilité, espace et temps. Quelle mémoire pour la réalité augmentée ?
[hal-02415257] Renovatio vecturis : les cycles incomplets des transports de surface romains
[hal-02415424] Une société du mouvement face à ses nouveaux territoires : les transports dans les grands ensembles et villes nouvelles (1950-1970)
[hal-02415368] La mémoire figée des objets mobiles
[hal-02415270] Mobilité, espace et temps. Quelle mémoire pour la réalité augmentée ?
[hal-02415260] Renovatio vecturis : i cicli incompleti dei trasporti pubblici nel territorio di Roma
[hal-02415444] Genre et mobilité urbaine : un itinéraire parisien, XIXe -XXe siècles
[hal-02415434] Transport
[hal-02415372] Georges Pompidou et l’alternative à l’automobile individuelle
[hal-02415461] L’école de la RATP, de la formation d’ouvriers à la constitution d’un vivier de cadres par le sport et les loisirs (1948-1984)
[hal-02415564] ImagineTrains : Imaginaire and decision makers in contemporary France
[hal-02415256] La vitesse ferroviaire comme point de mire : le monde des transports parisiens et le rail
[hal-02415276] Exposing urban utopias based on transport systems: a retrospective analysis of the Grand Paris Pavilion for the Architecture and Landscape Biennial in Versailles
[tel-02415249] Ce que porte le transport (XIXe -XXIe siècles). Une illusion au pays du rêve : le TGV et la Floride (années 1980)
[hal-02415419] «Un monde qui bégaye ? Quelques réflexions sur le sentiment de répétition que suscite l’histoire des transports publics urbains»
[hal-02415449] « Les autobus parisiens et le développement pionnier de la psychotechnique : Jean-Maurice Lahy à la STCRP, années 1910-années 1920 »
[hal-02415452] « Souplesse ou mobilité. Les systèmes de transport face à leur territoire »
[halshs-02025878] Des nouvelles de l'hybridation train-bus
[halshs-02025891] L'impériale ou la plate-forme arrière : deux trajectoires d'innovation divergentes pour les autobus dans les métropoles de Paris et de Londres (XIXe-XXe siècles)
[halshs-02004368] From the History of Transport in Paris to the History of Mobility in Greater Paris?
[halshs-02004397] Reluctant capitals: transport mobility and tramways in London and Paris 1830-1950
[halshs-02025884] DE QUOI PARLE-T-ON LORSQUE L'ON PARLE DE TRAMWAY EN FRANCE ?
[halshs-02025885] Séparer ou périr : conception et pratique du couloir réservé à Paris (1960-1975)
[tel-02011447] L'autobus et Paris. Souplesse, espace public et mobilité de 1900 aux années 1970
[halshs-02004412] Un mode et ses modèles: l'autobus parisien
[halshs-02004407] « Le 175 tombe sur la berge de la Seine – 3 morts » : circulation d’informations, gestion du risque et prévention sur le réseau d’autobus parisien (1920-1980)
[halshs-01535532] La Rochelle, France, and the invention of bike sharing public policy in the 1970s
[halshs-02006148] Un changement de braquet dans l’action municipale des années 1970 ? L’expérience des vélos en libre-service de La Rochelle et la transformation de l’action publique urbaine
[hal-01764468] Formes et fonctions de l'idée de soutenabilité dans la mobilité urbaine au XXe siècle
[halshs-01080785] JC Decaux en sa “ville-fétiche”. Mobilité et affichage à Lyon, de l’innovation à la dépendance (1965-2005)
[hal-01374112] Entretiens. Questions sur les archives ferroviaires
[hal-01374124] L'autobus parisien, l'État et la Grande Guerre : motorisation, interventionnisme et souplesse
[hal-01374135] What do bus stops tell us? A long-term perspective on a family of objects (not only) designed and used for waiting
[hal-01374129] Un mode et ses modèles : l'autobus parisien
[hal-01374133] Trolleybuses and the European cityscape : energy choices under environmental pressure (London, Paris, and Rome, 1930s)
[hal-01374127] Séparer ou périr : conception et pratique du couloir réservé à Paris (1960-1975)
[hal-01374122] La réforme ferroviaire française de 1997 : une histoire à rebondissements pour un scénario original
[hal-01414194] L'impériale ou la plate-forme arrière: deux trajectoires d'innovation divergentes pour les autobus dans les métropoles de Paris et de Londres (XIXe-XXe siècles)
[hal-01082610] When building borders aims at increasing the efficiency of railways: the creation of the French track owner (mid-1990s – mid-2000s)